Autorii celor mai cunoscute povești din lume au avut la un moment dat un subiect care i-a inspirat sau o miză care le-a fost subiect de spontaneitate, cât pentru a așterne mii de gânduri pe paginile unor cărți. Că a fost vorba despre răzbunare, despre dragoste, războaie sau doar lupta binelui cu a răului, despre familie și maturizare, despre viață sau moarte, despre trădări sau loialitate, există milioane de cărți pe care generații diferite le-au descoperit la un moment dat. Relativ recent, însă, în rândul scriitorilor contemporani s-a strecurat o temă care pare să îi ajute să-și imagineze povești care mai de care mai ofertante – jocurile de noroc.
Că au fost în centrul atenției sau doar în plan secund, jocurile de noroc au servit de multe ori ca motiv pentru a se dezvolta diverse subiecte. Fascinația autorilor nu s-a limitat la a povesti despre cazinouri, ci și despre a dezbate cu meticulozitate despre psihologia unui parior, despre pasiunea jocurilor, despre modul cum acestea schimbă oamenii – fie că a fost vorba despre ficțiune sau despre relatări inspirate din fapte reale, autorii au avut ocazia să între în mintea gamblerilor cât pentru a le găsi justificări. Fără să se facă trimiteri la locații reale neapărat, cum ar fi Fortuna Casino, autorii au dorit înainte de orice să aibă un bun start de a construi evenimente, dar mai ales personaje ofertante pe care să le dezvolte după bunul plac. Însă, despre cum se reflectă psihologia jocurilor de noroc în literatură, dezbatem mai jos.
Câștigurile, un element declanșator
Pariorii deseori menționează că principalul motiv pentru care aleg să facă pariuri este pentru perspectiva câștigului. Și nu este neapărat vorba despre a-și rotunji veniturile, cât despre mângâierea orgoliului sau despre a ieși din mulțime, în față, ca fiind mai buni decât mulți alții înaintea lor. Totodată, din punct de vedere psihologic, se pare că odată bifând o partidă de succes mai este și vorba despre o validare socială, pe care cei mai mulți dintre noi o vânează, de multe ori, în diferite contexte.
Printre personajele care se remarcă astfel în literatura se numără protagonistul Jay din “Marele Gatsby”, iar Lily Bart și Fyodor din “The House of Mirth”, respectiv ”The Gambler” al lui Dostoievsky, unde se oferă și o perspectivă a consecințelor unei astfel de vânători, a unei dependențe nocive.
Riscurile asumate
O altă temă pe care autorii au explorat-o în romanele lor, atunci când a venit vorba despre creionarea unor personaje care joacă la cazinouri a fost riscurile pe care acestea și le asumă. Dincolo de entuziasmul cu care se prezintă la o masă, protagoniștii deseori sunt surprinși că iau decizii care nu se dovedesc a nu fi foarte bune, pentru ca ulterior să se demonstreze că norocul nu este de partea lor.
Există aici un element de surpriză cu care se construiește totul, suspansul și tensiunea anticipării unui final de joc fiind extrem de bine scrise – există o combinație de factori care fac totul foarte incitant.
Iluzia evadării
Deseori personajele care fac subiectul unor opere literare în care se discută despre jocurile de noroc sunt surprinse ca motivându-și implicarea la cazino, pentru a evada din plictiseală, din cotidian. De cele mai multe ori este vorba despre personaje înstărite, care au totul și care urmăresc un sentiment de nou, de incitant, de a se elibera de stres.
Alteori este vorba despre personaje care provin din medii mai puțin generoase, iar cei mai săraci se amăgesc cu faptul că evadează de la încă o zi de muncă, că găsesc un confort în alinarea unor momente grele, când se simt neajutorați, pentru a avea preț de câteva momente iluzia că ei dețin controlul asupra deciziilor luate la masa de joc. În aproape toate situațiile din cărți este vorba despre a simboliza o problemă socială, care ascunde ceva serios, o necesitate de a supraviețui, atât la propriu cât și la figurat.
Romane despre jocurile de noroc
Gamblingul este o activitate riscantă, care desepori a fost surprinsa în filele unor cărți, grație popularității sale, dar și pentru că a servit cu ușurință ca suport pentru a se construi povești de dragoste, drame și alte detalii ofertante unui autor. Printre cele mai importante romane cu acest subiect, pe care ai putea să le iei lejer în considerare, pentru că ascund povești interesante se numără – și nu numai – următoarele:
- Tragedia “All’s Well That Ends Well” de William Shakespeare
- Poemul “The “Ballad of East & West” de Rudyard Kipling
- Poezia biografică “The Ballad of Reading Gaol” de Oscar Wilde’s
- Casino Royale de Ian Fleming, cu al său agent James Bond
- Romanul classic The Old Curiosity Shop de Charles Dickens
- Din experiențe proprii a apărut The Gambler, de Fyodor Dostoevsky
- Un roman erotic, Video Poker, Lie, and Sex de Bob Dancer
- Roman ecranizat, Casino scris de Nicholas Pileggi
- Brian Rouff și al său The House Always Wins, cu un puternic personaj feminin
Impactul pariurilor în literatură, poezie și cinema
Psihologia jocurilor de noroc a lăsat urme în mai multe acte artistice, această formă de distracție inspirând cineaștii, prozatorii și scriitorii, care au găsit în propunerea asta de entertainment resursă de inspirație, deseori fiind vorba despre trimiteri metaforice la diverse teme. Atât în cinema, cât și în literatură, jocurile de noroc nu sunt doar un joc de noroc. Deseori devine instrument narativ complex care surprinde esența asumării riscurilor umane, a destinului și a dilemelor etice – ca impact menționăm următoarele:
- filmele care explorează jocurile de noroc se dovedesc a fi unele de succes
- în cinematografie, pariurile devin o reflecție asupra societății atât a fascinației, cât și a fricii din perspective morale și ale pericolului, a consecințelor
- drama unor secvențe, fiorul pariului care spune multe despre personaje care se găsesc în momente de cotitură
- crearea suspansului prin momente care surprind emoția protagonistului aflat la masa de joc, cu atmosfera specifică unui cazino
- dezvoltarea personajului prin modul în care acesta abordează perspectiva pariurilor, cu diverse rezonanțe simbol: soartă, noroc, alegeri
- pariurile și relațiile de dragoste, care apropie sau despart doi îndrăgostiți
- explorarea naturii umane
Concluzie
O psihologie a jocurilor de noroc, în literatură, muzică, cinema și poezie ar trebuie să aibă zeci de pagini dedicate, cât pentru a cuprinde tot ce se poate dezbate despre. Vorbim despre o fascinație care a început deja de câteva secole și care încă prezintă interes, dincolo de paginile unor cărți sau ale unor ecrane de cinema – pariurile și pariorii vor continua să inspire diverse opere, iar timpul ar trebui să fie prietenos, cât se ne dea ocazia să cunoaștem tot ce merită citit sau văzut.